software schildersbedrijf

Dove schilders: wel voordelen, geen nadelen

Hans van Hartskamp is gediplomeerd schilder. En geen gewone, maar de enige in Nederland met een schildersbedrijf voor dove en slechthorende schilders: Dove Kwasten. Zelf is Hans slechthorend en met zijn gehoorapparaten, die hij overigens pas op zijn 21e kreeg, kan Hans goed horen. Maar hij heeft drie schilders die zo doof zijn als een kwartel, zoals hij zelf zegt. Er zijn wel voordelen en eigenlijk geen nadelen aan het werken met dove schilders. “Wij zijn gefocust en we moeten onszelf bewijzen.”

In 2012 richtte Hans Dove Kwasten op. Een gewoon schildersbedrijf met vakmensen en marktconforme prijzen. Alleen zijn die medewerkers dus doof of slechthorend. “Wij zijn een erkend leerbedrijf en ik leid de jongens zelf op. Dat moet ook wel, want bij een ROC kunnen zij niet terecht. De VCA-certificering kunnen ze alleen halen met een doventolk erbij en dat regelt een ROC niet. Dus regelen wij dat zelf.”


Social return
Een groot voordeel van dove schilders: rust in plaats van een schallende radio. Maar het grootste voordeel voor opdrachtgevers is dat zij met Dove Kwasten voldoen aan de eisen van de Participatiewet. Gemeenten en grotere bedrijven moeten volgens die wet mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk helpen (social return). Doen zij dat niet, dan riskeren zij een fikse boete. “Als je ons het schilderwerk gunt, heb je én goede vakmensen én je voldoet aan de social return. Ik krijg geen subsidies, ook al hebben al mijn medewerkers een afstand tot de arbeidsmarkt. Maar ik ben nu nog een eenmansbedrijf en heb mijn medewerkers op de payroll, dus dan val ik tussen de regels in.”


Opvallende naam

In plaats van zich te verschuilen achter zijn beperking besloot Hans er met een opvallende bedrijfsnaam juist de nadruk op te leggen. “Ik werkte eerst onder een andere naam, maar sinds 2012 heten we Dove Kwasten. Die naam springt eruit. Mijn grootste project was het schilderen van de voormalige discotheek iT in Amsterdam. We krijgen ook steeds meer bekendheid in de dovenwereld. Verder ga ik naar netwerkbijeenkomsten, onderhoud ik contact met vroegere werkrelaties en ik doe veel op LinkedIn en Facebook. Door social media hebben doven meer kansen, omdat er veel informatie te vinden is die tot werk kan leiden.”


Groei
Bij Hans zit doofheid in de familie. De artsen vonden het bij hem wel meevallen, dus begon hij pas laat aan gehoorapparaten. “Ik mis 35 procent van de hoge tonen, dus ik moest vroeger meer mijn best doen om kennis te vergaren, want dat doe je het meest via de oren.” Zijn medewerkers zijn helemaal doof. Ze hebben een WhatsApp-groep en als de klant iets wil doorgeven, gaat dat meestal via Hans. “Ik heb nu drie schilders voor me werken. Voor mijn planning en administratie voldeed Excel niet meer, dus ik zocht een alternatief. Toen ik zag dat Admicom sponsor is van het Nederlands damesvolleybalteam voor doven en slechthorenden, was de keuze voor hun software snel gemaakt. Planning, urenregistratie, offertes, calculatie, nacalculatie en facturering… alles doe ik ermee. Nu heb ik weer overzicht en kan ik verder groeien.”

 

Dit verhaal heeft in Tools magazine gestaan. Tools is het tijdschrift voor de bouwwereld! Wilt u ook een gratis abonnement op Tools magazine?