efficiëntie software apps bouw

CobouwVak: Apps en software van Admicom maken werk in bouw makkelijker

Bron: CobouwVak

Binnen bouwbedrijven was voorheen een strikte scheiding aangebracht tussen ‘binnen’ en ‘buiten’. Binnen, op kantoor, werden de voorbereidende en ondersteunende werkzaamheden verricht, zodat de mannen buiten, op de bouwplaats, zo ongestoord mogelijk hun werk konden doen. Die tijd is veranderd, mede dankzij de alles-in-één-software en de apps van Admicom, die de ‘bouwbedrijven 2.0’ faciliteren, van zzp’ers tot bedrijven met een paar honderd medewerkers.


Urenbriefje. Verlofkaart. Materiaalbriefje. Persoonsgegevens. Berichtencentrum. Taken. Dat zijn de zes app onderdelen die Admicom heeft verzameld in het ‘Medewerkersportaal Basis’, waar duizenden Nederlandse aannemers, schilders, stukadoors en installateurs gebruik van maken. “Ook op de bouwplaats beschikt iedereen tegenwoordig over een tablet of smartphone,” weet Bram Theunisse, als Manager Business Development verbonden aan Admicom. “Verzameld in één van onze meest gebruikte portalen, stellen de apps die we hebben ontwikkeld medewerkers in staat om  op elk gewenst moment hun gewerkte uren te boeken, het geleverde en gebruikte materiaal vast te leggen, verlof aan te vragen en nog veel meer. Bottom-line is dat we met onze software en apps werken in de bouw makkelijker en efficiënter maken, voor iedereen.”

Software van Admicom is gebruiksvriendelijk

Admicom werd opgericht in de jaren tachtig, in de tijd dat collega’s van ‘binnen’ en ‘buiten’ binnen elk bouwbedrijf elkaar bij wijze van spreken alleen tegenkwamen op het jaarlijkse personeelsfeest en de nieuwjaarsreceptie. De software, die werd ontwikkeld om de processen binnen bouwbedrijven te stroomlijnen, onderscheidde zich van meet af aan door de gebruiksvriendelijkheid. “Dat geldt ook voor de apps, waarmee we inspelen op de digitalisering van de samenleving in het algemeen en de bouwwereld in het bijzonder,” verzekert Theunisse. “De scheiding tussen ‘binnen’ en ‘buiten’ is vervaagd, dankzij de smartphone en tablet waar iedereen ook op de bouwplaats over beschikt. Slimme koppelingen tussen de apps en de software, geven een enorme impuls aan de efficiency van alle denkbare bouwprocessen. Daarnaast stelt het onze klanten in staat om zich als moderne en aantrekkelijke werkgever te profileren, ook niet onbelangrijk in deze tijd.”

Als Manager Business Development heeft Theunisse recht van spreken: hij heeft veel contacten met bouwbedrijven die gebruik maken van de software en apps van Admicom. “Dat varieert van eenmanszaken tot bedrijven met honderden werknemers. Die diversiteit zie je terug in onze bouwsoftware, die meer dan vijftig onderdelen heeft die, afhankelijk van de omvang en wensen van het bedrijf, aan het basispakket kunnen worden toegevoegd.”

Bij Admicom heeft u één aanspreekpuntautomatiseren apps efficient

Gespecialiseerd in de bouw en in het MKB, innovatief en met gebruiksvriendelijke ‘alles-in-één-software’, fungeert Admicom daarbij bij veel bedrijven als een soort ‘externe IT-afdeling’. Theunisse: “Prettig voor onze klanten is dat ze één aanspreekpunt hebben, die meedenkt en precies weet welke software en apps het bedrijf nodig heeft. Pragmatisch als we zijn, is ons uitgangspunt dat teveel automatiseren niet verstandig is. Onze klanten, veelal lokale en regionale aannemers, hoeven absoluut niet bang te zijn dat we ze opzadelen met software die ze eigenlijk niet nodig hebben.”

Planning, calculatie, werkvoorbereiding, financiële administratie, kwaliteitsmanagement… Het zit allemaal in de alles-in-één-software die Admicom heeft ontwikkeld en die, naar aanleiding van feedback van klanten en door eigen softwareontwikkelaars, voortdurend wordt verbeterd, verdiept en verbreed, net als de app die er slim aan gekoppeld is. “Dankzij de Urenbriefje-app, hoeft een medewerker geen papieren urenbriefjes meer in te vullen en in te leveren bij degene die op kantoor de urenadministratie bijhoudt,” geeft Theunisse een voorbeeld van de enorme verbetering van de efficiency waarmee de digitale revolutie gepaard gaat. “Maar dankzij onze apps wordt het ook mogelijk om bij de bron, op de bouwplaats, bij te houden welke materialen zijn afgeleverd of al verwerkt. Dat dringt de faalkosten terug en geeft grip op de kosten van het project.”

Duurzame groeistrategie
Met in Nederland ongeveer 2.000 klanten en meer dan 10.000 gebruikers van de ontwikkelde bouwsoftware en – apps, is Admicom marktleider. “We spreken de taal van onze klanten en zijn in staat hun wensen te vertalen naar producten waar ze echt wat aan hebben,” verklaart Theunisse het succes. “Daar sturen wij ook heel bewust op aan: veel nieuwe collega’s hebben affiniteit met de bouw. En onze klanten waarderen dat. Daarom ontvangen wij collega’s met ervaring in de bouw ook altijd met open armen.. Dat het aantal medewerkers de afgelopen drie jaar met vijftig procent is gegroeid, zegt veel over de goede bedrijfscultuur en aantrekkingskracht van Admicom als werkgever, in een tijd waarin het lastig is om goede medewerkers te vinden en aan je te binden.”

In dat verband is het illustratief dat Theunisse zelf al twintig jaar bij Admicom werkt. “Ik ben bepaald niet de enige oudgediende binnen het bedrijf,” lacht hij. “Tegelijkertijd is het goed dat we ons team de laatste jaren hebben weten te versterken met veel jonge talenten. Die hebben we hard nodig, bij het realiseren van onze duurzame groeistrategie.”

Die groeistrategie krijgt in 2019 op meerdere fronten gestalte: zo wordt de laatste hand gelegd aan een nieuwe backoffice-applicatie, die met een 64-bit SQL database van een duurzaam fundament wordt voorzien. Theunisse: “Daar kunnen we weer jaren mee vooruit. Deze release (Vakware 19) maakt ook de integratie van BIM-modellen in onze softwarepakketten mogelijk. De grootste bouwbedrijven van Nederland werken daar al mee, nu komt het ook beschikbaar voor het MKB in de bouw.”

Met een nevenvestiging in Weert, is het hoofdkantoor van Admicom gevestigd in Veenendaal. Dat blijft volgens Theunisse zo, maar binnenkort wordt wel een nieuw, twee keer zo groot en energieneutraal kantoor betrokken. “Inclusief een modern trainingscentrum, waar we cursussen over onze software en apps gaan verzorgen. Voor klanten die daar prijs op stellen, het is geen must: dankzij video-tutorials is het ook mogelijk om in je eigen tijd, online, te leren hoe je optimaal met onze producten kunt werken.”

Flexibel werken
Theunisse stapt in de auto, hij gaat enkele klanten in Friesland bezoeken. “Binnen Admicom wordt flexibel gewerkt,” geeft hij nog een laatste voorbeeld van het onderscheidende vermogen van het bedrijf. “Het mes snijdt daarbij aan twee kanten. Onze medewerkers vinden het fijn om, uiteraard binnen bepaalde grenzen, hun eigen werktijden te bepalen. Tegelijkertijd zijn we hierdoor eerder bereikbaar voor onze klanten, wat zeker in de bouw een pré is. Ook dat is Admicom ten voeten uit. Wij kennen onze klanten, zij weten precies wat ze aan ons hebben.”

Admicom is partner van OnderhoudNL
Al jarenlang heeft Admicom goede contacten met brancheorganisaties in de bouwnijverheid, zoals Bouwend Nederland, NOA, Uneto-VNI en OnderhoudNL. Omdat partnerships deel uitmaken van de duurzame groeistrategie van Admicom, is eind vorig jaar het startschot gegeven voor een formeel partnerschap met OnderhoudNL. Dat is de ondernemersorganisatie voor schilders-, afwerkings- en glaszetbedrijven, die de meer dan 1.800 leden collectieve belangenbehartiging en individuele bedrijfsondersteuning biedt. Dankzij het nieuwe partnerschap, kunnen de leden van OnderhoudNL tegen aantrekkelijke voorwaarden gebruik maken van de ERP-software van Admicom.

Software innovaties

Behalve video-tutorials, Vakware 19 en BIM-integratie is ook het ‘Projectleidersportaal’ een mooie innovatie. Het portaal biedt projectleiders en voormannen de mogelijkheid om bijvoorbeeld inkoopfacturen en uren van collega’s te fiatteren, bonnen voor onderaannemers uit te schrijven, productiestanden vast te leggen, meerwerken te registreren en opleverpunten vast te leggen. Allemaal online, in de cloud.


Bent u benieuwd naar de voordelen van de software van Admicom voor uw organisatie? Laat vrijblijvend uw gegevens achter en wij nemen contact met u op. 

Voor al uw vragen

Kunt u altijd bij ons terecht. Stel uw vraag hieronder, bel of mail.

Waar kunnen we u mee van dienst zijn? 

Boek een demo

Wilt u zelf de voordelen van de Admicom Software ervaren tijdens een demo bij u op kantoor? 

Boek een demo >

Bekijk de brochure
Admicom Apps
Maak een afspraak

Ons hoofdkantoor

admicom adres

Fokkerstraat 31
3905 KV Veenendaal
KvK 30101798