kovra ketenstandaard ervaringen

Van der Speld Bouw werkt met KOVRA

‘Als aannemer moet je wel digitaliseren en elektronisch samenwerken, anders kan je over twee jaar je bedrijf wel sluiten.’

Als je de publieke opinie zou moeten geloven, dan is de bouwsector nogal conservatief in de manier van communiceren en gegevens uitwisselen. Gelukkig zijn er bij Admicom veel klanten die op het vlak van uitwisseling van data, zowel intern als extern, kunnen wedijveren met de grootste multinationals. Een mooi voorbeeld hiervan is Van der Speld Bouw uit Gouda. Aannemers die geen last hebben van koudwatervrees, maar stapjes zetten. En als u de ondertitel leest, dan begrijpt u waarom Van der Speld dat doet.

Efficiënte ketensamenwerking met KOVRA

Een kleine twee jaar geleden werd ik benaderd door John van der Speld. Na het lezen van een artikel in ons magazine Tools sprak hij over de mogelijkheden van digitale uitwisseling van opdrachten met één van zijn opdrachtgevers, een woningcorporatie. Ook de woningcorporatie zag het belang ervan en van de drie aannemers die voor deze corporatie werken, gebruiken er twee de software van Admicom. Redenen genoeg om het project gezamenlijk op te pakken. Hoe gezamenlijk? De woningcorporatie met haar softwareleverancier en de aannemers allen met hun softwareleveranciers. In drie sessies (naast het programmeerwerk) was de, toen nog, KOVRA-koppeling gerealiseerd. Inmiddels is de naam van deze koppeling veranderd in ‘Ketenstandaard Onderhoudsberichten’.


Met KOVRA doet iedereen waar hij goed in is

Het was erg leuk om bij dit project actief betrokken te zijn. Omdat het mooi is om samen met klanten en opdrachtgevers van klanten met nieuwe dingen bezig te zijn. Nieuwe dingen die het werk van de aannemer of installateur niet alleen leuker maken. Gedurende het proces kwamen we erachter dat de huurders van de woningcorporatie er zelfs beter van worden. 

Een huurder hoeft bij een melding niet meer drie keer zijn verhaal te doen. Zijn reparatieverzoek komt via de woningcorporatie als een pop-up binnen bij de aannemer die direct een afspraak inplant om de reparatie uit te voeren. Zo doet iedereen waar hij goed in is. Woningcorporaties en zorginstellingen houden zich bezig met het sociale aspect en leveranciers en aannemers doen de technische kant. En dit is nog maar één voorbeeld. Digitalisering van het bonnensysteem levert ook meer transparantie op in de manier waarop aannemers en leveranciers werken.’


Digitaliseren is noodzaak

Het belang van digitaliseren wordt in de bouw steeds duidelijker. John van der Speld, directeur van Van der Speld Bouw: ‘Onze opdrachten komen nu direct in Vakware, de software van Admicom, binnen. Tegelijkertijd kunnen wij vanuit Vakware de opdrachtgever informeren over de voortgang van de opdrachten. Daar hoeven wij zelf niets aan te doen, er worden automatisch statusberichten verstuurd. Iedere betrokkene beschikt met de Ketenstandaard Onderhoudsberichten op hetzelfde moment over dezelfde informatie. Dubbele administratieve handelingen zijn er dus niet meer. Je moet als aannemer wel digitaliseren en elektronisch samenwerken, anders kan je over twee jaar je bedrijf wel sluiten.’


Ik ben Bram Theunisse, Manager Business Development bij Admicom en ik ben continu bezig met vernieuwingen en veranderingen. Zowel voor onze doelgroep, de bouwnijverheid, als voor onze software. Standaardisering en samenwerking zijn essentieel om verder te komen. Partijen bij elkaar brengen speelt daarin een belangrijke rol en daar draag ik graag mijn steentje aan bij.


Bram Theunisse
Manager Business Development